torsdag 4 december 2008

4. Bun B - You're everything (feat. Rick Ross, David Banner, 8ball & MJG)


Pimp C, den spjuvern, dog sent förra året av en överdos sizzurp. Ett slut som hedrar honom om nu döden kan vara hedrande, om än i ett skede som får ses som olyckligt om nu döden någon gång kan ses som lycklig. Efter att stenhårt ha arbetat tillsammans med parhästen Bun B i sju svåra år utan vidare resultat slängdes han i fängelse. Väl frigiven släppte han tillsammans med Bun B Underground Kingz och fick slutligen den upprättelse de gjort sig förtjänta av med höga försäljningssiffor och, som kronan på verket, en förstaplats på Billboard som följd. I sann Houstonsk anda firade han kalaset med Promethazine, vilket slutade med där vi började texten; det vill säga med Pimp C död i ett hotellrum.

Rappare är inte dem som bölar i onödan. Inte ens de som räknas som den blödigare sorten, till exempel Ghostface eller Tupac, kan man med gott mod peka finger åt och kalla lipsillar. De skakar fort av sig sitt melodramatiska anslag om det vankas pengar eller bitches. Bun B, som är en erkänt hård jävel, kan knappast kallas annorlunda. På hans album II Trill, som släpptes i somras, finns inte många spår kvar av det faktum att hans bäste vän och vapendragare nyss avlidit. Vilket inte på något vis gör albumet dåligt eller för den del Bun till känslokall och illasinnad; en får helt enkelt ta seden dit man kommer, och på Houstons gator kan man inte knalla runt med lipen i halsen. Tjafs av sådan art är ju till för kvinnor och bögar. Men visst finns det några, i sammanhanget, fina ögonblick ändå;
- som i If I Die Tonight när Bun alvslutar en vers med: ”so tell ‘em you love ‘em ‘fore his ass is gone
- i hymnen Angel in the sky
- eller refrängen i You’re everything

Den sista låten är inte bara en hyllning till hela Södern, det är också den bästa på albumet. Jag vet att den spelades in innan Pimp dog och jag vet att hans bortgång inte nämns över huvud taget, men i ljuset av hans bortgång blir refrängen så mycket mer än en simpel kärleksförklaring till neonfärgade cadillacs med lädersäten. Det blir istället den finaste hyllningen av dem alla.

4 kommentarer:

Martin Janzon sa...

Jag som alltid tyckt If I Die Tonight är den bästa låten på Ill Trill. Jag tror jag håller fast vid det. En av årets bästa låtar, I tell you. Fråga. Hur fungerar den här listan, som en presentation av 24 bra låtar eller en nedräkning där jullåten är 2008 års bästa låt?

Anonym sa...

I alla fall Officer Ross vers är ju inspelad efter Chads bortgång, men han är ju å andra sidan en ganska blödig jävel så det kanske är därför.

Ward sa...

Martin: Det är mer en uppräkning av 24 bra låtar, som inte behöver vara årets bästa låtar men åtminstone någonstans i närheten. 24 låtar jag tycker mig kunna skriva en samhörande text till.

Simon: Haterade they Gatorade.

Anonym sa...

Mitt namn är Dr AZIBA, växtbaserade produkter är 100% garanti för Penisförstoring tillväxt och tjocklek du kan kontakta mig via e-post Priestazibasolutioncenter@gmail.com För bästa naturliga manliga förbättringsprodukt med 100% garanterade resultat. Jag förbereder topp örtförsäljningsprodukter för manlig förbättring med örtformel och inga biverkningar Och även för andra sjukdomar eller virus som HPV, HSV, HERPES, HEPATITIS, DIABETES, Cancer och mycket mer, kontakta mig via e-post: Priestazibasolutioncenter@gmail.com och WhatsApp +2348100368288 Eller webbplats https://naturalherbsmedicine.webs.com/