onsdag 17 december 2008

17. Jib Kidder - Windowdipper


XXL listade för ett tag sen som brukligt vilka rappare som kommer slå igenom stort under 2009. I flera av fallen kan jag ingenting annat göra än att instämma och hålla tummarna. Wale förtjänar det definitivt efter sitt smått fantastiska genombrott i år, det konceptuella The mixtape about nothing. B.o.B och Cory Gunz har även dem två ett fint år bakom sig, med varsitt av årets mest skinande mixtapes i ryggen. Curren$y var nästan den enda som kunde gå ur studion med hedern behåll när katastrofen Dedication 3 landade hos fildelarna och Mickey Factz kulspruta till käft måste man imponeras av. De svarta fåren får väl vara Ace Hood, som på debuten Gutta dränktes i ett sammelsurium av vidrig DJ Khaled-sörja, och Charles Hamilton, som är en tönt inte ens Lupe kan försvara. Men överlag är det ett starkt startfält, det måste medges.

Detta sagt måste jag i stark kontrakultur dela med mig någonting annat. Ty vad som finnes i listan ovanför är mestadels trendsäkra ryggsäckare som hellre lägger energi på att skriva ner putslustigt underfundiga rim och leta efter limiterade sneakers än att representera sin gata med pistoler, pengar och top drop cadillacs. Det är liksom ingen slump att endast tre härstammar från den smutsiga södern. Härmed menar jag inte att de intelligenta rapparna inte är bra, för det stämmer ju inte. Jag kan minsann sitta och mysa med en kopp kamomillte och nicka jakande till Freestyle Fellowship jag också. Men ibland vill man bara ha booty och ingenting annat.

Nedanför följer vad som på samma gång kan vara det dummaste och smartaste som släppts i år. Det är en mix av Microsoft, crunk och snap. Jag har ännu inte bestämt mig om det är bra eller inte, men jag väljer att hylla det för att på så vis vara först när detta blir GREJEN över allt annat 2009.

Fuck XXL freshmen – go click-hop, cyber booty, snapped out crunk ’n’ baby-screw

Jib Kidder - Windowdipper

1 kommentar:

Gräddnos sa...

Ward du är ett blogg-monster. Din Veronica Maggio text gjorde min jul. Nästa år får du sy ihop ett deluxe alternativ med kalender så man kan öppna luckor.