tisdag 2 december 2008

2. Sugababes - No can do


Världens bästa popgrupp genom tiderna är New Order. Att försöka låta som dem är alltså ett knep för att lyckas erövra min eftertraktade kärlek och respekt. Därför håller jag också Sugababes varmt om hjärtat. I sann inbilsk brittisk anda har dem vägrat blicka bortom kungariket och istället skönsjungit över New Order-fusk på ett par album i rad och på så vis lyckats leverera mer hits än Britney eller någon amerikansk sångerska kan drömma om, möjligtvis undantaget Mariah. Därför var det en chock när jag laddade ner deras senaste album i höstas. Borta var den bultande syntbasen, de elektroniska trummorna och dämpade gitarrer. Istället var det blåsverk och slagverk utförda av en orkester. Jag visste inte vad jag skulle tycka.

Men om det finns några motståndare värdiga att konkurrera med New Order om tungviktstiteln är Supremes en utav dem. Svart musik ligger, som en kan gissa, mig varmt om hjärtat och soul är inte ett undantag. Att kalla Sugababes senaste album Catfights & spotlights för soul i samma andakt man talar om Motown är måhända lite väl generöst. Men likt ett jävla urverk levererar Sugababes ändå.

No can do är en fantastiskt singel. I farvattnet av årets mer uppskrivna artister som Amy Winehouse och Duffy hakar dem på och slår konkurrenterna erfaret på fingrarna. Jag kan inte komma på ett enda år då jag inte valt ut en Sugababes-singel som en av årets bästa låtar, och så kommer det inte bli i år heller. Varsågod, en oförtjänt förbisedd pärla servers här:

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror att det här är det bästa du någonsin skrivit, för att du hel och hållet snodde (eller förmodligen bara var före) mitt koncept med att hylla Sugababes. Jag är så kär i Sugababes, framför all hon den enda med trosor (om man nu kan kalla det trosor) på bilden du illustrerar artikeln med. Alltså, jag är så jävla kär.

Anonym sa...

OBS: Bra packad när man skrev den kommentaren. Fortfarande kär i Sugababes, dock.

Ward sa...

Här snos ingenting, jag är en O.G. = Original Gangsta.

Men eftersom kärlek till Sugababes enligt min uppfattning borde vara universiell är det inget vidare konstigt att det känns som jag, bokstavligt talat, picked your brain. De är SÅ bra, liksom.

Martin Janzon sa...

Det bästa med Sugababes är.. tja, det vi ser på bilden. Vilket alltså inte på något sätt betyder att musiken är dålig, det är den ju inte på långa vägar.

Minns att du hyllade Sugababes på nån albumlista för ett tag sen, stort av dig. Hoppas nåt rejält oväntat kommer snart, nåt med haktapparkvalitet.

Fin julkalenderidé förresten! Hade jag bara varit medveten om att julen var på väg hade jag kanske gjort nåt liknande.

Ward sa...

Martin: Ingen med ett högst ordinärt musikintresse kommer att tappa hakan rörande mina låtval, och därför så knappast heller du. Däremot hoppas jag att du och dessa andra kommer att tycka att texterna som ackompanjerar är väl värda besväret att tvingas genomlida ytterligare en årslista.

Repeated statement: Sugababes är 2000-talets bästa popgrupp.

Anonym sa...

Mitt namn är Dr AZIBA, växtbaserade produkter är 100% garanti för Penisförstoring tillväxt och tjocklek du kan kontakta mig via e-post Priestazibasolutioncenter@gmail.com För bästa naturliga manliga förbättringsprodukt med 100% garanterade resultat. Jag förbereder topp örtförsäljningsprodukter för manlig förbättring med örtformel och inga biverkningar Och även för andra sjukdomar eller virus som HPV, HSV, HERPES, HEPATITIS, DIABETES, Cancer och mycket mer, kontakta mig via e-post: Priestazibasolutioncenter@gmail.com och WhatsApp +2348100368288 Eller webbplats https://naturalherbsmedicine.webs.com/