lördag 1 mars 2008

Kort om mens


Jag var 18 år ung och hade spenderat kvällen på ett av Göteborgs många ölhak. Under kvällen hade jag närmat mig en blond flicka med hästsvans. Mina charmiga infall hade burit frukt och när så klockan blivit efter midnatt fann jag mig på en spårvagn på väg hem till henne. När vi satt där på spårvagnen mot Guldheden, med den härliga stank av utspilld öl och spya den nattliga kollektivtrafiken frammanar, var jag i ett stadium av eufori. Jag skulle för första gången på nära håll bekanta mig med termen ”one night stand” och allt vad det innebär. En natts ljuvlig passion efterföljt av den obekväma dansen på morgonen när man tafatt kramar om varandra och säger adjö. Sedan lovar jag att ringa henne, vilket jag aldrig gör. Jag skulle beträda ny mark och hoppade glatt upp och ner på sätet i takt med mina förväntansfulla hjärtslag. Flickan lugnade ner mig med varsamma klappar på axeln. Det fungerade ett tag, men snart tog mina spasmer vid igen, varpå cykeln upprepades.

När vi så hade smugit in i hennes familjehem och placerat oss i sängen kunde jag inte längre bärga mig. Jag kastade mig över henne och slet av henne dem tajta jeansen samtidigt som jag kysste henne passionerat över halsen och brösten. Hon yppade sensuella stön och läten men när jag skulle föra bort det löjligt tunna stycke tyg som skärmade mina fingrar, min tunga och min kuk från hennes härliga grotta tog hon tag i mina händer. Hon tittade mig djupt i ögonen och sa:
”Jag har mens.”

Vad mens är varken vet eller vill jag veta. Det lilla jag vet är att alla tjejer blöder ur fittan någon gång i månaden, men själva syftet med det är dolt i dunkel, tack gode gud. Faktum är att jag hade sovit bättre om jag inte vetat om blödningsprocessen heller. Hela grejen låter dessutom väldigt diffus, kollektivt spontanblödande liksom? Jag vädrar en komplott. För århundraden sen spekulerade kvinnorörelsen vilt fram ett syndrom för att på så vis kunna trolla fram en ursäkt för att slippa gymnastiklektioner, sex och andra fysiskt ansträngande aktiviteter. Varför ingen har nystat upp garnet av lögner är just på grund av den massiva spridningen. Någon gång i månaden tvingas vi killar passa upp våra flickor med frukost på sängen, näsdukar till hulkande gråtattacker och nedladdade Dawson’s Creek-avsnitt. Och ett tack i form av sex, det kan vi glömma.

Men tillbaka till historian. När tjejen så yttrade sina ord la sig en besvikelse över min person. Jag skulle inte längre bli medlem i den grupp som ägnar sig åt one night stand och den extatiska glädje jag känt tidigare övergick till trött- och butterhet. Tjejen tyckte istället att vi kunde mysa och sova ihop, vilket jag motvilligt accepterade. När vi hade lagt oss i hennes säng hade hon slutit ögonen och rest till sömnens land nästan direkt. Jag låg klarvaken och kunde omöjligen somna vilket ledde till att jag steg upp så ljudlöst jag kunde förmå. Sen gick jag lika ljudlöst ut ur hennes lägenhet. Precis när jag skulle stänga dörren såg jag en gubbe som måste ha varit hennes far. Han stod i hallen iklädd morgonrock och tittade undrande på mig. Jag svarade med en axelryckning till vilken han log snett tillbaka. Det var ett tyst samförstånd som bara män förstår sig på. ”Hon hade mens. Vad ska man göra?” När jag gick på gatan utanför Chalmers universitet den sommarnatten kvävde jag gråten med vissheten om att hon bara var en fisk i sjön. Friska brisar svalkade mina lustar och jag köpte en portion nudlar på 7/11 innan jag gick hem. För övrigt erbjöd hon mig ett handjob innan vi gick till sängs, men jag tackade nej. Runka, det kan jag göra själv, thank you very much.

8 kommentarer:

Bollen sa...

Varför skulle man inte kunna ha sex med någon som har mens? Man "känner" väl inte blodet. Det känns ju precis som vanligt. Så länge man säger "det gör inget" till tjejen är det bara att köra hårt.

Tårtan sa...

ja vafan, det är bara att släcka lampan och om det själva "the high point" av mensen så kan man lägga en handduk i sängen. nuff said.

Tårtan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Ward sa...

Nä, fyfan. Under de dagar blodet strilar kring kvinnornas innerlår håller jag mig helst borta. Kalla mig pryd, men detta spektakel, sex vid mens, duckar jag likt pistolkulor. Blod ur fittan liksom. Vidrigt.

Således tackar min förnuftiga sida Gud att de kvinnor jag plöjt i princip vägrat vaginalt sex vid mens. Samtidigt tackar jag Gud för the ass vid dessa stunder.

För övrigt prövade jag handduksknepet en gång. När jag såg hur den skiftade från vitaste vitt till djupaste rött fick jag panik. På riktigt.

Martin Janzon sa...

Det är inte bara orättvist, utan rent ut sagt fusk att du ska få vara hemma med all tid i världen och plita ihop så här bra inlägg medan en annan i alla hast får försöka hosta upp nåt träligt skit, med vetskapen att 400-sidorsboken ligger och hånflinar åt en bredvid, oläst och wannabe-svår.

Vad som var mest Klass? Tredje stycket.

Tårtan sa...

testa en röd handduk, förövrigt så smakar mensblood väldigt lustigt, väldigt kryddigt, passar bra till en flaska piiinnnooiiittt noirrrr.

Anonym sa...

Blod och rödvin? Är du ett sånt där bög, ett sånt där riktigt bögvampyr eller?

Anonym sa...

Är blåsjobbets glansdagar över?