torsdag 5 mars 2009

That stoopid shit



Det har cirkulerat ett diagram på internet ett par dagar nu, och det känns nästan som om nyheten sluppit de flesta förbi, eller åtminstone som om de flesta ignorerat nyhetsvärdet i det. Jag får väl därför, så att säga, ta saken i egna händer och skriva om det själv. Nåväl, tillbaka till diagrammet, som för övrigt är skapat av någon amerikansk universitetsstudent med väldigt mycket fritid. Killen i fråga har luskat fram en hel massa personers resultat på de amerikanska standardiserade proven SATs och samordnat dem med respektive personers favoritmusik, för att på så sätt ”bevisa” vilken musik man blir ”smart av”. Eller åtminstone vilken musik ”smarta” personer lyssnar på. Resultatet är en fjäder i hatten för alla Annah Björk-skallar därute.

Längst ut till vänster i diagrammet, det vill säga artisten som de med sämst provresultat lyssnar på, är Lil’ Wayne. De bara något mer framstående eleverna lyssnar på T.I., de något smartare lyssnar på Jay-Z och ytterligare lite längre fram hittar man Nas. Men då ska tilläggas att vi fortfarande är långt till vänster i diagrammet. Idioter lyssnar på hip-hop, verkar vara pudelns kärna. Det hela blir ännu mer förvirrat när postgrunge (Lifehouse! Third Eye Blind!), arenarock (AC/DC! Oasis!) och John Legend ligger väldigt mycket längre åt höger, påpekandes att det minsann är intellektuellt berikande musik. Vill du häpna mer över den synes osammanhängande villervallan av oresonligt skitsnack finns hela diagrammet här.

Men för oss som tycker att Waynes fantastiska ordflöde egentligen borde attrahera de mest vetgiriga av sinnen får väl nöja oss med det faktum att Weezy kommer att hamna långt längre åt höger när Rebirth släpps. Detta eftersom distade gitarrer och allmänt collegerocktjafs uppenbarligen behagar de skarpare hjärnorna mer. Upprättelse till slut, alltså.

Så vad ligger längst åt höger? Det vill säga, vad lyssnar de smarta kidsen på? Gamle goda Ludwig van, naturligtvis! Beethoven är förvisso en bra kompositör, med låtar så självhäftande att man kan nynna på dem redan efter enbart en genomlyssning, men frågan är vilken dessa människor är, de som hävdar att detta är favoritmusiken? Jag vill tro att dem är precis likadana som killarna på min gymnasietid; veka samhällsstudenter med glasögon, stickade slipovers och ett lätt anslag Asperger. Säga vad man vill om människor som Camilla Lundberg, med någon vidare utstrålning har dem inte.

Till sist kan jag bara tillägga att Kent är vad idioter i Sverige lyssnar på. Daniel Westling, 0,1 på Högskoleprovet, är ett slående exempel på det.

8 kommentarer:

Martin Janzon sa...

Hm. Okej. Counting Crows nästan längst till höger och genren "jazz" 8om jag förstod saken rätt) nästan längst till vänster? Ha! är vad jag säger åt det där diagrammet. Och det där med Weezy: han kräver att man har hjärnceller om man vill få ut mesta möjliga, det är jag fullständigt övertygad om. Men de smarta är för rädda för att lyssna på sånt, säkrast att sätta på lite klassiskt istället. Annars håller jag med dig, Ludwig van är en stjärna.

Jag måste säga det igen: helvete vad jag hatar postgrunge.

Ward sa...

JA! Weezy kräver hjärna. Räcker med att lyssna på Dedication 2 för att inse det.

Din iakttagelse om jazz förbryllar mig välderligen, för att vara modest, så här i efter hand. Är inte Coltrane och Davis husgudar jämte Beethoven för de självutnämnt intellektuella?

Helvete vad jag hatar John Legend. (och postgrunge)

Martin Janzon sa...

Jo, precis, att skriva lite i förbifarten att man verkligen gillar Davis diverse kvartetter och kvintetter eller Coltranes frijazz - det är ju detsamma som att hävda att man skriver d-uppsatser med vänsterhanden.

Bra, jag gillar inte heller Legend. Mer än Lifehouse, men ändå.

Anonym sa...

Men vad äckligt. Verkligen. Högskoleprovet är f.ö. också ett dåligt mätinstrument tror jag. Varför skulle jag behöva räkna matte om jag har en sedelbunt i handen för?

Ward sa...

Kristoffer: För att veta hur mycket pengar du har, såklart! Jag tror inte heller att HP är ett optimalt instrument för just intelligens. Men vafan, om man verkligen vill ge sig på att mäta intelligens, förlitar jag mig mer på HP än andra IQ-test.

Hade inte Weezy hamnat längre åt höger i Sverige? Eller är det bara någon fåfäng önskan för att jag sälv lyssnar på honom...?

Martin Janzon sa...

I Sverige hade Weezy definitivt hamnat längre till höger. Det är jag övertygad om.

Jag skrev ganska bra på HP, så jag tycker det är ett bra sätt att mäta intelligens på.

Medelklassman sa...

Jag scorade 1.8 och lyssnar ganska mycket på Rammstein.

Å lyssnar inte alls på s.k. "svart" musik.

Go figure!

Anonym sa...

Rammstein är väl vetenskapligt bevisat att det gör en retarded?